Krížová cesta IV.
Úvodná modlitba
Milostivý
Spasiteľ, Pane Ježišu Kriste, s poníženým srdcom sa ti klaniam(e) ako svojmu
Pánovi a Bohu. Ľutujem(e) svoje hriechy, lebo som(sme) nimi urazil(i) tvoju
dobrotu. Chcem(e) teraz vykonať pobožnosť krížovej cesty. Nech je vynahradením
za moje(naše) hriechy a nech podľa tvojej vôle pomôže dušiam v očistci. Pane
Ježišu, milostivo vypočuj moje(naše) prosby. Lebo ty žiješ a kraľuješ na veky
vekov.
R. Amen.
1. zastavenie – Pán Ježiš je odsúdený na smrť
V. Klaniame sa ti kriste a
dobrorečíme ti.
R. Lebo si svojim krížom vykúpil svet.Postavili sme nádherné súdne paláce. Rozmnožili sme Tvoj zákon – Desatoro, na
neprehľadné množstvo zákonov a predpisov. A ustanovili sme štáb platených
sudcov. A my ostatní, sme všetci neplatení sudcovia, menovaní na toto miesto
vlastnou pýchou. Súdime na ulici, v časopisoch, domácnostiach a prinajmenšom
aspoň v srdci. Všetci sme sudcami. Všetci sme obžalovaní a všetci hrešíme. Na
čo je toľko sudcov? Či bieda nevolá viac k pomoci ako po odsúdení? Či nieje
krajšie byť lekárom ako sudcom? Za sudcom je už kat! Čo na to povieš Ty,
Ježišu, Sudca súdený, Nevinnosť trestaná? Prečo sa nebrániš? Prečo mlčíš? Mlčíš
ako vtedy, keď ti priviedli hriešnicu na ukameňovanie – "Kto z vás je bez
hriechu, nech prvý hodí kameňom…"Nič viac. Potom si sa sklonil a písal. A za
chvíľu už nebolo sudcov a nebolo kameňovania. Len veľké odpustenie. Keď sa
pozriem na druhých, ľahko nájdem niečo na odsúdenie. Ale keď sa pozriem na Teba
a na seba, čo iného mi ostáva než mlčať, pustiť kameň, to slovo a myšlienku
odsúdenia. Koho mienim súdiť skôr ako seba? Odchádzam z tohoto zastavenia
zahanbený ako tí, ktorí chceli súdiť, – a vďačný za to veľké slovo
milosrdenstva: "Choď, a už viac nehreš!" Odpusť mi, Pane, a odpusťte mi i vy,
bratia a sestry, že som hľadal smietku vo vašom oku a zabudol na brvno vo
svojom.V. Ukrižovaný Ježišu zmiluj sa nad nami.
R. Aj nad dušami v očistci.
2. zastavenie – Pán Ježiš berie kríž na svoje plecia
V. Klaniame sa ti kriste a
dobrorečíme ti.
R. Lebo si svojim krížom vykúpil svet.K čomu sa vzťahujú Tvoje ruky – Tvoje chvejúce sa ruky? Ku krížu! V raji dve
ruky, celkom ešte šťastné, siahli po zakázanom ovocí a utrhli nešťastie bolesť
a smrť. I ja, a milióny iných – vzťahujú svoje srdce, oči, ruky po zakázanom
ovocí, po pôžitku a vnucujú si pritom myšlienku, že nebudú sklamaní. Budú! Ó,
šťastné sklamanie, potrebné pre moju spásu. Najľahšie sa ľudia pobijú pre
pôžitok. Pôžitok rozdeľuje, obeť spája. Trocha váham a ruky sa mi chvejú, keď
ich mám s Tvojimi obrátiť k povinnosti a obeti. Bojím sa smrti, alebo dozretia
na tomto strome, na tomto kríži, ktorý sa nazýva povinnosť. Je taký každodenný,
všedný, zbavený predstavy hrdinstva a mučeníctva. A predsa práve na ňom má
kvitnúť, dozrievať, sladnúť každé srdce. Bojím sa obeti. Je taká cudzia
dnešnému zmýšľaniu. A možno by stačilo len jedenkrát odvážne ochutnať, prísť na
chuť obeti za druhého. Asi by ma už nikdy nedokázal nasýtiť pôžitok plný
egoizmu a sklamania. Stojím na križovatke medzi zakázaným a povinnosťou, medzi
pôžitkom a obetou. Volím s Tebou, s Tebou vzťahujem srdce, oči a ruky ku krížu.
Nech to nieje gesto trpkej rezignácie, nech to niesu ruky porazeného, ale ruky
víťazné, prijímajúce, objímajúce, i keď sa trocha chvejú.V. Ukrižovaný Ježišu zmiluj sa nad nami.
R. Aj nad dušami v očistci.
3. zastavenie – Pán Ježiš prvý raz padá pod krížom
V. Klaniame sa ti kriste a
dobrorečíme ti.
R. Lebo si svojim krížom vykúpil svet.Ako prišlo k tomu pádu? Bolo bremeno príliš ťažké? Alebo boli sily príliš
vyčerpané? Bolo to nejaké zlomyseľné podvrtnutie? Výsledok je rovnaký:
poníženie a bolestné zranenia. Tak začala krížová cesta ľudstva – prvým pádom
našich prarodičov. I moja krížová cesta, preplnená pádmi, začína rovnako:
Trocha som podcenil bremeno, trocha som precenil sily, stúpil som tam, kam som
nemal, niekto ma podrazil. Vždy rovnaký výsledok: poníženie a bolestné
zranenie. Bojím sa pádu. Najviac prvého pádu, pretože je prísľubom porážky.
Najväčšia zrada je zrada prvej lásky, pretože v nej sú utajené všetky ostatné.
A keby sme mali padnúť, keby to bol aspoň pád na kolená, do tejto polohy, v
ktorej človek dosahuje pred Bohom svoju najväčšiu výšku. Mohol by som povedať
pokorne: šťastný pád, ktorý ma privádza k Tebe! Bojím sa ešte viac než pádu
pomalého zostupu, bolestného svahu, ktorému chýba práve ten prvok prekvapenia,
poníženia, bolesti. Ochráň ma, Pane, pred nepozorovateľnou degeneráciou z
nepozornosti. Pád na kolená ma možno zachráni pred pádom do hriechu. Zranený
Ježišu, v tomto páde na kolená, hodnom kresťana, Ťa prosím o strach. O veľký
strach pred zradou. O strach pred bezbolestným nepozorovaným klesaním. Učíš ma,
aby som svoju ruku, i keď zranenú, podal všetkým, ktorým hrozí pád. Aby som sa
sklonil nad všetkými, ktorí padli na ceste, nalial olej a víno do rán a pomohol
vstať.V. Ukrižovaný Ježišu zmiluj sa nad nami.
R. Aj nad dušami v očistci.
4. zastavenie – Pán Ježiš sa stretáva so svojou Matkou
V. Klaniame sa ti kriste a
dobrorečíme ti.
R. Lebo si svojim krížom vykúpil svet.Kde sú apoštoli? Pohltila ich včerajšia noc? Kde sú tí uzdravení, zázračne
nasýtení, oddaní poslucháči? Nevedia, čo sa s Ním deje? Kde sú tí, ktorí ho
pred štyrmi dňami vítali ako kráľa? Zostali len žoldnieri a kati. A zostala len
Matka. Čaká na tejto križovatke. Tí, ktorí skutočne milujú, vedia si nájsť
pravé miesto a čas. Nebola pri zázračnom premenení na hore Tábor, nebola pri
triumfe na Kvetnú nedeľu. Ale je na krížovej ceste! Pravdepodobne sa toto
stretnutie odohralo bez slova. Tam, kde je tak dokonalá jednota sŕdc a myslí,
odpadá nutnosť slova. Stačí prítomnosť. Som tu s Tebou. Od tejto chvíle už nesú
kríž dvaja. Ona a On. Je to ľahšie, alebo ťažšie? Prečo s Ježišom najnevinnejším
je strhávaná na túto krížovú cestu i jeho nevinná Matka? Protiví sa to našej
logike: utrpenie je trest. Kde je trest, tam bola i vina. Je vidieť, že túto
logiku školil viac strach, ako láska. Toto utrpenie nieje strachom, toto
utrpenie je vykupiteľské. Nieje vnútenou príčinnou súvislosťou medzi hriechom a
trestom, ale je prijaté dobrovoľne. Najskôr povedala Matka: fiat, staň sa
všetko, čo súvisí s materstvom a narodením Spasiteľa. A potom povedal On: fiat,
staň sa všetko, čo je spojené s vykúpením i s krížovou cestou i s Matkou na
nej. Fiat z Nazareta má svoju ozvenu vo fiat z Getsemany. Medzi vaše dve veľké
bolesti, Ježiš a Mária, vkladám svoje malicherné trápenia, v nádeji, že prijaté
dobrovoľne ma posvätia. Nemám odvahu povedať: chcem trpieť nevinný. Radšej sa
pokorne modlím: Daj, aby ma utrpenie vrátilo k nevinnosti- aspoň kajúcej.V. Ukrižovaný Ježišu zmiluj sa nad nami.
R. Aj nad dušami v očistci.
5. zastavenie – Šimon Cyrenejský pomáha Pánu Ježišovi niesť kríž
V. Klaniame sa ti kriste a
dobrorečíme ti.
R. Lebo si svojim krížom vykúpil svet.Človek sa vracia domov z vinice. Nevie, koho to vedú na popravu. Nepatrí ani k
jeho nepriateľom, ani k jeho prívržencom. Je len pozorovateľ nestranný, náhodný
nezaujatý divák. Tu ho chytia a násilím ho donútia zohnúť sa pod ten cudzí
kríž. Vzpiera sa. Nerobí to ochotne. Ale oko má predsa dobré. Na tom krátkom
úseku ku Kalvárii si stačí odsúdenca stačí prezrieť: Toto nieje zločinec. A
uveril! Cesta z vinice skrížila cestu krížovú, splynula s ňou a stala sa cestou
spásy. Pane, som tvoj neochotný Šimon z Cyrény. Nejeden dobrý skutok, nejednu
službu som si nechal vynútiť. Nie raz ma k nemu donútili rodičia, cudzí ľudia,
okolnosti, tradície, strach. A ty si to neodmietol, v nádeji, že sa raz otvoria
moje oči. Je mi to ľúto, že tak neskoro vidím, aká česť sa mi dostáva: nie
musieť, ale môcť Ti slúžiť, tak Ti teraz ponúkam už nie len rameno, ale konečne
i svoje srdce. Keby som mal oči a srdce plné Teba, ľahšie by som Ťa poznal v každom
trpiacom. Moja občianska cesta by nekrižovala tak nezúčastnene, pozorovateľsky,
neutrálne krížové cesty mojich trpiacich bratov a sestier. Veď v kom inom Ty
dnes nesieš kríž, ako v každom trpiacom človeku.V. Ukrižovaný Ježišu zmiluj sa nad nami.
R. Aj nad dušami v očistci.
6. zastavenie – Veronika podáva Pánu Ježišovi ručník
V. Klaniame sa ti kriste a dobrorečíme
ti.
R. Lebo si svojim krížom vykúpil svet.Človek sa vracia domov z vinice. Nevie, koho to vedú na popravu. Nepatrí ani k
jeho nepriateľom, ani k jeho prívržencom. Je len pozorovateľ nestranný, náhodný
nezaujatý divák. Tu ho chytia a násilím ho donútia zohnúť sa pod ten cudzí
kríž. Vzpiera sa. Nerobí to ochotne. Ale oko má predsa dobré. Na tom krátkom
úseku ku Kalvárii si stačí odsúdenca stačí prezrieť: Toto nieje zločinec. A
uveril! Cesta z vinice skrížila cestu krížovú, splynula s ňou a stala sa cestou
spásy. Pane, som tvoj neochotný Šimon z Cyrény. Nejeden dobrý skutok, nejednu
službu som si nechal vynútiť. Nie raz ma k nemu donútili rodičia, cudzí ľudia,
okolnosti, tradície, strach. A ty si to neodmietol, v nádeji, že sa raz otvoria
moje oči. Je mi to ľúto, že tak neskoro vidím, aká česť sa mi dostáva: nie
musieť, ale môcť Ti slúžiť, tak Ti teraz ponúkam už nie len rameno, ale konečne
i svoje srdce. Keby som mal oči a srdce plné Teba, ľahšie by som Ťa poznal v
každom trpiacom. Moja občianska cesta by nekrižovala tak nezúčastnene,
pozorovateľsky, neutrálne krížové cesty mojich trpiacich bratov a sestier. Veď
v kom inom Ty dnes nesieš kríž, ako v každom trpiacom človeku.V. Ukrižovaný Ježišu zmiluj sa nad nami.
R. Aj nad dušami v očistci.
7. zastavenie – Pán Ježiš padá druhý raz pod krížom
V. Klaniame sa ti kriste a
dobrorečíme ti.
R. Lebo si svojim krížom vykúpil svet.Toto miesto už bolo raz zranené, toto miesto už raz bolelo. Preto, keď je znova
zranené, bolí viac a viac krváca. Taký je osud opakovaného druhého pádu. Viac
bolí a viac krváca. Po prvom páde akoby človek ostal trocha naklonený, mal
bližšie k zemi. Je to tajomstvo ľudského srdca, že sa pohoršujúco vracia k
svojej zrade…Vždy ľahšie padá, viac sa zraňuje, ťažšie vstáva. Ľudská slabosť
medzi opakovacími znamienkami. Vernosť je len jedna jediná, zrada sa opakuje,
pádov je mnoho. Na čom som sa to vlastne potkol? Na vlastnej slabosti,
zábudlivosti, na vlastnej nepozornosti. Láska má rovnaké miesto, rovnaké
okolnosti, ktoré som už raz označil svojim pádom. A pretože sa znova falošne
presviedčam, že moja zlomená odvaha nezhorí v ohni, musíš ma nechať popáliť sa,
zraniť. Môj Ježišu, zranený druhý krát pod krížom, neúnavný v odpúšťaní,
prenasleduj moju nerozumnosť, nedopraj mi odpočinku na bludných cestách. Nech
ma každý nový pád bolí viac a viac. Nech mi to poranenie pri páde uzavrie vždy
nejakú chybnú cestu, aby mi nakoniec zostala len jedna jediná cesta: k Tebe!
Opakuje sa pád. Opakuje sa odpustenie. Prečo sa neopakuje dosť vrúcne i láska?
Ty vieš?. Duch je ochotný, ale telo je slabé. Je to jen toto?V. Ukrižovaný Ježišu zmiluj sa nad nami.
R. Aj nad dušami v očistci.
8. zastavenie – Pán Ježiš napomína plačúce ženy
V. Klaniame sa ti kriste a
dobrorečíme ti.
R. Lebo si svojim krížom vykúpil svet.Dav býva obyčajne bezcitný. Ale rovnako v každom sa obyčajne nájde nejaká
ustrašená tlejúca iskrička, ktorá sa bráni vyhasnutiu. Tu je! Pár žien zo
zástupu, ktoré plačú nad Ježišom, možno ani netušia, prečo ho majú ukrižovať.
Ale vedia dobre, že je to niečí syn a každá z nich sa stáva na chvíľočku jeho
matkou, ktorá ide za ním… To sú slzy matiek. "Neplačte nado mnou, ale samy nad
sebou a nad svojimi deťmi!" Odmietaš tieto slzy, Pane, neprijímaš ich? Nie,
neodmietaš. Prijímaš. Ale neprivlastňuješ si ich. Sú povolané splniť iné
poslanie. Ako učiteľ obraciaš tieto vzácne pramienky iným smerom. Majú
zasiahnuť a obmyť koreň, z ktorého vychádza táto krížová cesta a všetky ostatné
krížové cesty. Hriech. Hriech, ktorý rozbúril dejiny až do apokalyptických
rozmerov, tak že raz bude potrebné vyzývať hory: padnite na nás, a vrchy:
prikryte nás. Lebo, keď sa toto deje zo zeleným stromom, čo sa bude diať zo
suchým? Ty, Pane, dávaš krv. Odo mňa ju nežiadaš. Ja dávam len slzy. Kajúce
slzy nad hriechmi. Svojimi i cudzími hriechmi. I keď niesu vidieť v očiach,
rodia sa ako vzácna rosa v srdci. Spojené s tvojou presvätou krvou nech oživí
vo mne to, čo je suché, hodné ohňa. Ty si kmeň viniča. Ja som ratolesť. Tieto
slzy sú znakom, že ratolesť ešte žije.V. Ukrižovaný Ježišu zmiluj sa nad nami.
R. Aj nad dušami v očistci.
9. zastavenie – Pán Ježiš tretí raz padá pod krížom
V. Klaniame sa ti kriste a
dobrorečíme ti.
R. Lebo si svojim krížom vykúpil svet.Kalvária sa blíži. Kríž je vždy ťažší. Síl je stále menej. A predsa tento
tretí, najbolestnejší pád. Je vôbec ešte možné povstať a doniesť to bremeno až
tam na vrch? Kto vystihne, Ježišu, ľudskú náklonnosť padať a tvoju náklonnosť
odpúšťať? Padlým anjelom si nedal možnosť napraviť svoju zradu. Tá bola
neodvolateľná. Judáš zradil len raz. A len svojim zúfalstvom si uzavrel cestu k
odpusteniu. Len Peter, Peter zapiera trikrát, ako Ty trikrát padáš, a trikrát s
bázňou vyznáva svoju lásku a nakoniec ju dosvedčí umučením, tak ako Ty, na
kríži. Keby som vo svojej biede vedel padnúť len trikrát! Ale keď žiadaš, aby
ľudia ľuďom odpustili sedemdesiatsedemkrát, kde sú hranice tvojho odpustenia?
Pane, daj mi uveriť, že s Tebou je možné každé bremeno ešte zdvihnúť a doniesť
až do konca. Pane, daj, aby mojich povstaní bolo toľko, koľko bude mojich
pádov, aby som nepovstal o jedenkrát menej, než som padol! A keď už budem
naklonený, nech som naklonený k Tebe a môj posledný pád nech je pádom do tvojho
náručia.V. Ukrižovaný Ježišu zmiluj sa nad nami.
R. Aj nad dušami v očistci.
10. zastavenie – Pána Ježiša zvliekajú zo šiat
V. Klaniame sa ti kriste a
dobrorečíme ti.
R. Lebo si svojim krížom vykúpil svet.Čo je možno ešte pridať k tomu, čo bolo doposiaľ? Čo môže ešte stratiť ten,
ktorý stratil všetko a nemal po celý život kam zložiť hlavu? Posledný hmotný
majetok, odev. A ten ani zďaleka nieje len hmotným majetkom. Súvisí trocha
užšie s človekom, chráni jeho dôstojnosť, keď je odsúdený na smrť. Aký zmysel
má toto potupenie? Nešlo tu len o zisk. Odev po človeku odsúdenom na smrť je
veľmi málo vábivá korisť i pre kata. Medzi každým zlomkom tvojho utrpenia a
zlomkom mojej biedy je akási tajomná súvislosť. Čo odpykávaš v tomto svojom
potupení? Nieje ťažké si to domyslieť. Nieje každé verejné obnažovanie sa
človeka – okrem nevinných a mŕtvych- akýmsi dobrovoľným ponižovaním? Odev a
obliekanie nepatrí len k estetickej a hygienickej stránke človeka, ale vytvára
i jeho mravnú podobu. Aspoň u toho, kto sa neobzerá k svojmu živočíšnemu
pôvodu, aby ospravedlňoval svoje živočíšne pudy, ale pozerá sa dopredu, k výške
Božích synov a dcér, aby posilnil povolanie svojho tela stať sa Božím chrámom.
Odev, ktorého si zbavený a ktorý utkala s takou láskou tvoja Matka, mi
pripomína iný šat. Šat, ktorý mi s takou láskou dala iná matka, Cirkev, na
cestu pri krste: "Prijmi toto biele rúcho a prines ho nepoškvrnené do života
večného!" Nech mi prirastie môj odev k srdcu i k duši. Nech pocítim trocha
trpkosti v každom svojom nápoji a pokrme, aby som našiel vo všetkom správnu
mieru a nepodľahol tomu pohľadu nazad ku svojmu živočíšnemu pôvodu.V. Ukrižovaný Ježišu zmiluj sa nad nami.
R. Aj nad dušami v očistci.
11. zastavenie – Pána Ježiša pribíjajú na kríž
V. Klaniame sa ti kriste a
dobrorečíme ti.
R. Lebo si svojim krížom vykúpil svet.Kalvária. Tri kríže. Tri jamy. Pripravili sme ti zlé lôžko: tvrdý kmeň stromu.
Nepríjemnú podušku sme Ti podložili pod hlavu: tŕňovú korunu. Nieje už kam ísť.
Nohy sú pribité. Náručie rozopäté do najväčšieho uhla, na večné objatie, lebo
je nás mnoho, ktorí budeme hľadať útočište v tomto objatí. Ruky sú pribité, aby
sa už nemohli nikdy, nikdy zavrieť. Toto je miera, ktorou sa meria láska: kríž,
šírka, hĺbka, výška, všetci ľudia, všetky priepasti, všetky výšky. Aký text to
píšeš do tejto bolestnej osnovy? "Otče, odpusť im, lebo nevedia, čo robia!"
Teda Ty si nie len hlásal, že je potrebné milovať nepriateľov. Ty uzavieraš
svoju lekciu týmto krvavým svedectvom. Ale mám i ja právo utiekať sa k tejto
modlitbe? Skutočne neviem, čo robím, keď hreším? Alebo to len tvoja dobrota
hľadá za každú cenu pre mňa ospravedlnenie v hlbinách nevedomosti? Možno
skutočne neviem, neuvedomujem si, čo konám, keď hreším. I keď sa bojím, predsa
by som radšej našiel ospravedlnenie v uvedomelej láske, než v neuvedomelej
zlobe. Pomôžeš mi?V. Ukrižovaný Ježišu zmiluj sa nad nami.
R. Aj nad dušami v očistci.
12. zastavenie – Pán Ježiš umiera na kríži
V. Klaniame sa ti kriste a
dobrorečíme ti.
R. Lebo si svojim krížom vykúpil svet.Kristus vystúpil na katedru, na oltár. Zástup sa roztriedil, ustálil,
vykryštalizoval. Stredobodom je On. Najbližšia je nevinnosť a kajúcnosť. Potom
žoldnieri, nenávisť, zvedavosť, ľahostajnosť, nevedomosť. Viem dobre, kam
patrím ja, kde je moje miesto. Ale čo si mám teraz vybrať a odniesť z tejto
prebohatej, sústredenej trojhodinovej lekcie na kríži? Nieje pre mňa iného
stredobodu okrem kríža, priesečníka mojich večných a časných záujmov? Alebo si
nepovedal: Až budem povýšený, všetkých pritiahnem k sebe? Nech teda táto
príťažlivosť prekoná všetky ostatné. A nech všetkých, ku ktorým som
priťahovaný, nájdem v Tebe. Nieje možné myslieť na niečo iné, keď Kristus
umiera. Vlastne je to možné, bohužiaľ. Ale nemalo by to byť. Pri každej sv.
omši sa obetuje, umiera a ja dokážem pritom byt roztržitý a ľahostajný. A to ma
presúva zo stredu, z tej skupiny verných, medzi ľahostajných, ktorí odchádzajú
nedotknutí a s prázdnym srdcom. Pohanský stotník, drsný vojak, vyznáva:
Skutočne, toto bol Boží Syn! On vedel. Ja viem. Tu sa síce slnko nezatmieva,
zem sa netrasie, skaly nepukajú, hroby sa neotvárajú. Ale Pán umiera. Možno si
uvedomím až potom: toto bola obeť, Kalvárie. Prečo tento nešťastný minulý čas?
Prečo to oneskorené, ľútostivé vyznanie, až keď sme niečo zmeškali, stratili?
Nie: to bola pravda, ale: to je obeť Pána. I ja som tu, v strede dušou i
srdcom. Nie divák, ale účastník, spoluobetujúci. Prinášam Ti svoju nestálu
myseľ a vôľu. Tu spustím kotvy!V. Ukrižovaný Ježišu zmiluj sa nad nami.
R. Aj nad dušami v očistci.
13. zastavenie – Pána Ježiša skladajú z kríža
V. Klaniame sa ti kriste a dobrorečíme
ti.
R. Lebo si svojim krížom vykúpil svet.Ježiš už netrpí. Ale krížová cesta ešte nekončí. Tá úloha dokončiť, doplniť
Kristovo utrpenie, pripadá jeho Matke. Ona začínala, ona dokončuje.
Najtrpkejším údelom pre smrteľníkov je prežiť svojich drahých. Bolestná –
sklonená nad svojim sladkým bremenom, mlčky, ako vždy – pozerá sa na tento
nedokončený súčet, cenu za naše vykúpenie. Pred časom akási neznáma žena zo
zástupu volala: "Blahoslavený život, ktorý ťa nosil, a prsia, ktoré ťa kojili."
Dokázala by teraz pred ňou opakovať svoje blahorečenie? Z ktorejkoľvek strany
sa blížim ku Kristovi, nech je to od Betlehema – Magnificat, nech od Nazareta –
práca, nech od Kalvárie – utrpenie, vždy stretávam Máriu. Nie ako prekážku, ale
ako bránu. A som rád, že k Božskému Srdcu Ježišovmu sa ide cez predsieň, cez
ľudské srdce Panny Márie. A v tejto predsieni sa rozhoduje o osude našich
prosieb. Veď, kto má väčší, silnejší argument v rukách než táto Sedembolestná.
Päť rán Kristových a svojich sedem mečov a nevyslovené slová ženy zo Starého
zákona pred Dávidom: Keď už som toto stratila, nech nezahynú aspoň tí druhí,
ktorých som dostala pod jeho ochranu pod krížom! Pri tomto zastavení sa učím
dôvere, z ktorej sa zrodila neuveriteľne odvážna modlitba: Rozpomeň sa, najláskavejšia
Panna Mária, že nikdy nebolo počuť, že by si niekoho bola opustila…V. Ukrižovaný Ježišu zmiluj sa nad nami.
R. Aj nad dušami v očistci.
14. zastavenie – Pána Ježiša pochovávajú
V. Klaniame sa ti kriste a
dobrorečíme ti.
R. Lebo si svojim krížom vykúpil svet.Okrem hriechu všetko prijal Pán Ježiš z nášho života. Všetky varianty slávne i
neslávne, vrátane jasličiek a hrobu. Vždy verný svojmu štýlu: V cudzom sa
narodil, v cudzom je pochovaný. Ježišovo telo odpočíva v novom hrobe, vytesanom
z kameňa, v ktorom ešte nikto neodpočíval. Ako zrnko v brázde, ktoré má zajtra
vyrásť. Myslím pritom na tvoje najsvätejšie telo, živé, ktoré prijímam pri sv.
prijímaní. Ale nechcem svoje srdce prirovnať k hrobu, zvlášť nie tomu
farizejskému, zvonka obielenému a vo vnútri plnému nečistoty. Jedine v tom, že
je nové, čisté a že v ňom nieje nikto okrem Teba. Zriekam sa tvrdosti kameňa. A
ponúkam Ti svoje srdce ako čerstvú brázdu, všetku živnú pôdu mojich vlastností,
aby si vyrástol a žil a bolo Ťa cítiť zo všetkých mojich myšlienok, slov a
skutkov. Myslím pritom na vlastný hrob. Neviem, kde ma čaká a kedy, ale viem,
že dnes som k nemu bližšie ako včera. Ako vykonám tento najdôležitejší čin
svojho života, ako zahrám tento neopakovateľný jedinečný akt svojho života, keď
sa v ňom necvičím a keď sa naň nepripravujem? Dobrý život je najlepšou
prípravou na dobrú smrť. A tvoje najsvätejšie telo a krv, ktoré prijímam, sú
zárukou môjho vzkriesenia. Kto je moje telo a pije moju krv, bude žiť naveky.V. Ukrižovaný Ježišu zmiluj sa nad nami.
R. Aj nad dušami v očistci.
Záverečná modlitba
Milostivý
a milosrdný Ježišu Kriste! Tvoje nekonečnej velebnosti obetujem(e) túto
pobožnosť krížovej cesty. Chcem(e) sa ňou poďakovať za tvoje nevýslovné bolesti
a potupnú smrť, chcem(e) si vyprosiť odpustenie hriechov a zaslúžených trestov
i pomoc pre duše v očistci.Ježišu, náš Spasiteľ a Vykupiteľ, nedopusť, žeby tvoja svätá krv bola za
mňa(nás) vyliata zbytočne a žeby cena tvojej smrti bola pre mňa(nás) stratená.
Ty ma(nás) spravuj na zemi, silou svojho umučenia vzkries ma(nás) k novému
životu a voveď do večného života, kde ťa chcem chváliť a velebiť na veky vekov.
R. Amen.
Modlitba na úmysel Svätého Otca
Otče
náš... Zdravas, Mária...Sláva Otcu..
Pane Ježišu Kriste vypočuj Svätého Otca pápeža Františka, svojho námestníka aby
dosiahol všetko, o čo prosí v tvojom mene od nebeského Otca. Lebo ty žiješ a
kraľuješ na veky vekov.
R. Amen.
Zdroj: https://krizovacesta.sk/kc-klasicka/krizova-cesta-IV.php